Belang van vrijetijdsbesteding voor de ontwikkeling.
Voor kinderen met een beperking is vrijetijdsbesteding niet alleen leuk, maar vaak ook essentieel voor hun ontwikkeling. Het helpt hen om:
- sociale contacten op te bouwen
- zelfvertrouwen en autonomie te vergroten
- nieuwe vaardigheden aan te leren
- mee te doen in de samenleving (inclusie)
Toch blijkt uit meerdere studies (o.a. Schipper et al., 2016) dat deze kinderen minder vaak deelnemen aan georganiseerde activiteiten dan hun leeftijdsgenoten zonder beperking. De oorzaken hiervan worden in het volgende hoofdstuk besproken.
Wat is vrijetijdsbesteding?
Als eerste wil ik jullie even meenemen in wat we nu eigenlijk precies onder vrijetijdsbesteding verstaan en waarom is vrijetijdsbesteding voor de ontwikkeling van een kind nu zo belangrijk? Als ik naar de definitie van vrijetijdsbesteding zoek in het internet kom ik aardig wat definities tegen. Één van die definities waarvan ik vind dat die het meeste aansluit op mijn eigen interpretatie is als volgt:
'VRIJETIJDSBESTEDING
activiteiten waaraan men zich gaarne, buiten zijn werktijd en buiten de tijd van zijn sociale verplichtingen, overgeeft om zich te vermaken, om uit te rusten of om kennis op te doen. De vormen van vrijetijdsbesteding variëren met de leeftijd en het sociaal-culturele klimaat waarin men leeft: het kind speelt, de oude mens rust uit, terwijl de volwassene, hetzij jong of iets ouder, zich al naargelang zijn aard en zijn voorkeur, overgeeft aan een bewust gekozen activiteit (verzamelen, muziek, tekenen, bridge, enz.) of het leefklimaat waarin hij doorgaans verkeert, verlaat (toerisme, sport, lezen, enz.) (Ensie, 2023).’
Vrijetijdsbesteding is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Het is vooral belangrijk voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van het kind. Het kind leert niet alleen vaardigheden ontwikkelen en talenten te ontplooien, maar leert ook belangrijke levenslessen, waaronder het aangaan en behouden van sociale contacten. Vrije tijd wordt gezien als een opvoeding context, waarbij het kind zelf kan kiezen in welke omgeving het zijn vrije tijd doorbrengt (Vrije Tijd en de Ontwikkeling | Nederlands Jeugdinstituut, z.d.).