Ondersteuning voor opvoedingscontext school
Zoals nu uit de interviews bij de opvoeders/ouders is gebleken, is er behoefte aan ondersteuning bij het maken van speelafspraakjes en/of het indelen van de vrijetijdsbesteding. Wat leerkracht E. van der Raad zo mooi aangaf is dat veel kinderen met een beperking maar moeten meehobbelen in een gezin dat meerdere kinderen heeft, maar ook omgekeerd. Er moet opgelet worden dat de broertjes en zusjes niet tekort komen aan aandacht en niet teveel mantelzorg taken op de kinderen komen. Alleen daarom is het al zo van belang dat het sociale netwerk van het gezin maar ook van het kind met beperking groot is. Als het kind met de beperking bijvoorbeeld naar een logeerhuis kan gaan één keer in de zoveel tijd, dan is er ruimte voor de rest van het gezin om even op adem te komen en te ontspannen. Aandacht voor alle kinderen. Hoe kan school nou hier in ondersteunen en hoe kan school zelf hier in ondersteunt worden. Ik heb samengezeten met de maatschappelijk werker van school I. Fink, ik heb samen met haar gekeken welke ondersteunding kan school bieden, maar hoe kan school hier dan zelf ook in ondersteunt worden? We hebben gekeken naar het opzetten van een community via Whatsapp. In deze community groep kunnen verschillende kanalen aangemaakt worden met diverse thema's. De ouders/opvoeders die willen kunnen lid worden van de community en via de kanalen informatie opdoen /delen, maar ook vragen stellen. Merken we in de community dat er een grote behoefte is aan een bepaald onderwerp, dan gaan we dit delen met het management team van school. Het management team kan dan kijken of er een ouderavond aan dit onderwerp besteed moet gaan worden.

Betrokkenheid ouders/opvoeders
Ik wil de ouders/opvoeders informeren naar aanleiding van deze interviews en deze website, ik hoop hiermee de drempel te verlagen voor het maken van speelafspraakjes. We zijn allemaal zorgouders en hoe fijn is het als je kind een keer bij iemand een middagje kan spelen. Het begrip als zorgouders is er al voor elkaar, we moeten nu alleen nog inzien, dat we niet bang moeten zijn ons kind bij iemand anders te laten spelen. De beren op de weg, loslaten. Als jij een keer jouw kind bij iemand laat spelen, dan de volgende keer bij jou thuis. Zo kunnen we allemaal even een keer profiteren van een ontlasting. Het ene kind zal makkelijker zijn als het andere kind. Durf je het niet aan naar buiten te gaan, dan blijf je lekker thuis, waar je het spel goed kan begeleiden.

Ondersteuning Leerkrachten
Wat de leerkrachten kunnen doen, is standaard bij de intake van een kind, vragen naar het sociale netwerk en de vrijetijdsbesteding. In de klas observeren welke kinderen goed met elkaar spelen en een band hebben met elkaar. Dit aan de ouders aangeven tijdens de oudergesprekken. De ouder/opvoeder stimuleren door bijvoorbeeld te zeggen: we zien dat jouw kind heel leuk samenspeelt of een hele goede klik heeft met Pietjelot. Zou het niet leuk zijn om buiten school ook eens af te spreken.

Ondersteuning school
Het invoeren van een klassenmoeder, net zoals op regulier onderwijs, zou het maken van contact met andere ouders/opvoeders makkelijker kunnen maken. In verband met dat de meeste ouders elkaar niet groot zullen zien op het schoolplein omdat de meeste kinderen via leerlingenvervoer naar school komen, zou een contactpersoon van de klas fijn zijn. Iemand die stimuleert dat ouders contact hebben met elkaar, dat er telefoonnummers van elkaar bekend zijn. Ook ondersteunen we hiermee het opvoedingscontext school door 'werk' uit handen te nemen. De klassenmoeder kan door school benaderd worden om iets te regelen.