Demonstratie
Voor deze beroepsopdracht heb ik in mijn leerteam een demonstratie gegeven over het belang van (samen) spelen. Ik wilde mijn leerteamgenoten vooral bewust maken, dat het spel met kinderen met een beperking vooral goed begeleid moet worden en het absoluut niet vanzelfsprekend is, dat kinderen met een beperking samen spelen.
Ik heb het leerteam in twee groepjes verdeeld en één persoon kreeg een blinddoek op als beperking. De andere persoon kreeg van mij een opdracht om de persoon met blinddoek te begeleiden in het bouwen van een toren van Duplo. Ik had een afbeelding gemaakt van hoe de toren eruit moet zien. De begeleider mocht alleen praten en niet de duplo aangeven of de persoon aanraken.
Tijdens het uitvoeren van de opdracht heb ik geobserveerd hoe de begeleiders te werk gingen en welke woordkeuze ze gebruikten zodat de uitvoerder wist wat ze moest doen.
Welke vaardigheden zijn nodig om goed samen te spelen?
"Je moet je kunnen verplaatsen in de ander om de juiste begeleiding te kunnen bieden. Er moet vertrouwen zijn en je moet in verbinding gaan met de ander. Goed communiceren."
Wat voelde je tijdens de samenwerking?
"Betrokkenheid, andere manier van communiceren. Duidelijke aanwijzingen, verbinding. Aandacht, veel plezier."
Wat vond je leuk en prettig aan deze opdracht?
"De succeservaring. Dat ik vertrouwen voelde. Het proces. Creatieve manier van samenwerken. Het inleven in de ander."