Opvoedingscontext
De basisschool De Klimboom in Amersfoort is een opvoedingscontext. Het is een school voor speciaal onderwijs cluster 3 (lichamelijk gehandicapte en/of verstandelijk gehandicapte en langdurig zieke leerlingen (somatisch). Op deze school ga ik me bezig houden met deze beroepsopdracht faciliteren van opvoedingscontexten. Ik ga kijken of ik het opvoedingscontext school kan ondersteunen door het ontwikkelen van een product waarop de professionals kunnen teruggrijpen als er ouders/ opvoeders vragen hebben over het maken van speelafspraakjes of het aanbod voor vrijetijdsbesteding voor kinderen met beperking.
Als moeder van
Sven, een jongetje van inmiddels tien jaar geboren met het Downsyndroom, wordt ik geconfronteerd met het feit dat Sven (nog) geen vriendjes heeft. Sven heeft drie jaar op regulier onderwijs gezeten en is, toen de overstap naar groep drie kwam, naar het speciaal onderwijs gegaan. We hebben geen spijt van deze stap, wel merkte ik als ouder dat er op het speciaal onderwijs niet of nauwelijks speelafspraakjes gemaakt worden of uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes uitgereikt worden. De contacten in het dorp, waar we wonen, verwateren langzaam omdat het ontwikkelingsverschil tussen de kinderen te groot wordt. Dit betekent dat Sven, enigskind, na schooltijd weinig in contact is met andere kinderen. Sven is erg sociaal en wil ook graag spelen, dus hoe kan ik stimuleren, dat er na schooltijd speelafspraakjes gemaakt worden? Ik wil het opvoedingscontext school gaan ondersteunen in het aanbieden van mogelijke tools die voor de ouders/opvoeders behulpzaam kunnen zijn, bij het vergroten van het sociale netwerk van het kind buiten school.
Als professional
ben ik niet in dienst en loop ik geen stage op deze school, ik zal mij als externe pedagoog in opleiding met de professionals van deze school in verbinding zetten om erachter te komen hoe de professionals de relatie tussen de kinderen onderling zien, dit zal ik doormiddel van individuele gesprekken gaan doen.