Fysieke en cognitieve uitdagingen
Niet alle kinderen kunnen zich zo vrij bewegen, gaan en staan als ze willen. Kinderen met een fysieke handicap kunnen door het gebruik van een rolstoel of andere hulpmiddelen mogelijk hinder ondervinden bij zich verplaatsen van binnen naar buiten, maar ook bij het komen van bijvoorbeeld van een schommel. Het zou kunnen dat deze schommel op een stukje grasveld is of zand, waardoor het kind bij voorbaat al meteen op hulp van anderen aangewezen is. Kinderen met een verstandelijke beperking kunnen moeite hebben met het begrijpen van instructies, maar ook de vele prikkels zouden een belemmering kunnen zijn. Ons zoontje Sven heeft ondertussen de 'geluid' prikkels goed onder controle. Als wij weten dat we ergens heen gaan waar veel geluid is, gaat de gehoorbescherming mee. Sven, geeft zelf aan of hij deze wil op doen of niet. Door Sven zijn hypotonie, moeten wij ook altijd aan de duur van de activiteit denken, want het aanspannen van spieren kost hem veel meer moeite als bij ons.
Samen spelen (foto: speeltuinbende)
Sociale en maatschappelijke obstakels
Voor kinderen met een beperking hebben naast de fysieke en cognitieve belemmeringen vaak ook met sociale, maatschappelijke uitdagen te maken. Doordat deze kinderen meestal naar het speciaal onderwijs gaan, vallen vaak de sociale contacten binnen de wijk weg, omdat het speciaal onderwijs niet in de eigen wijk, omgeving aangeboden wordt. De kinderen worden niet of nauwelijks uitgenodigd om te komen spelen en kunnen zo moeilijk (blijvende) vriendschappen op doen.
foto: https://www.cissonius.nl/wp-content/uploads/2014/12/blog-leerlingenvervoer.jpg
Ik heb al langere tijd op mijn hart dat ik hoop dat ze meer kijken naar de impact van de sociale beperkingen die kinderen door het buitengewoon onderwijs krijgen
Ouder van
Afstand van de kinderen op school reistijd. En kinderen uit de wijk krijgen andere interesses
Ouder van
Het feit dat hij zo laat uit school komt en je amper nog op de hoogte bent van welke activiteiten er in het dorp plaats vinden doordat hij niet meer in de regio naar school gaat.
Ouder van
Toegankelijkheid
beeld: https://www.noardeast-fryslan.nl/toegankelijkheid
Toegankelijkheid betekent dat iedereen – ook mensen met een beperking – kan meedoen aan de samenleving. Mensen met een beperking moeten gebruik kunnen maken van alle voorzieningen, activiteiten, informatie en dienstverlening, net als ieder ander.